Brain breaks på en systematisk måte

I en hektisk skoledag kan korte pauser, også kjent som "Brain Breaks", være en effektiv måte å øke elevenes konsentrasjon, motivasjon og trivsel på. I tillegg viser det seg at elever som jobber systematisk med slike aktivitetspauser, trives bedre. Disse aktivitetene gir elevene en mulighet til å bevege seg, slappe av mentalt og gjenopprette fokus før de går tilbake til oppgavene. For at Brain Breaks skal fungere optimalt, er det viktig å gjennomføre dem på en strukturert og forutsigbar måte. 

1. Pauser til faste tider

Vi anbefaler at pauseaktivitetene skjer på faste tidspunkter i løpet av skoledagen. Dette skaper en rutine som gjør det enklere for elevene å vite når de kan forvente en pause. Når tidspunktene er faste, unngår du også mas og uro fra elever som ønsker hyppigere pauser.

  • Eksempel: Planlegg Brain Breaks etter hver 45-minutters undervisningsøkt, eller som en pause mellom krevende fag/arbeid. På denne måten blir pausen en naturlig del av dagen.

2. Lærer velger aktivitet: Bevar fokus og struktur

Som lærer er det viktig at du har kontroll over hvilke aktiviteter som gjennomføres. Dette sikrer at pausen forblir en del av læringsprosessen, og at den ikke utvikler seg til noe som tar overhånd eller skaper uro.

  • Eksempel: Lærer må være tydelig i rollen. Skal det i dag velges et tilfeldig kort, eller er den planlagt? Skal elevene trekke?
    Hvis alle kort ikke lar seg gjennomføre i din klasse, kan det være lurt å planlegge hvilken aktivitet du vil ha på forhånd.

3. Forvent deltakelse

Brain Breaks bør sees på som en viktig del av undervisningen, og alle elever forventes å delta. Dette gjør at pausen ikke bare blir en frivillig pause, men en integrert del av skolens læringsmiljø.

  • Eksempel: Introduser Brain Breaks som en del av skoledagen, på lik linje med andre læringsaktiviteter. Forklar at disse pausene hjelper dem med å lære bedre og at alle må delta for å få den fulle effekten.

4. Bruk nedtellingsklokke

For å holde Brain Breaks effektive og korte, er det viktig å bruke en klokke eller "timer" som gir elevene en visuell eller auditiv indikasjon på hvor lang pausen er. Dette bidrar til å skape ro når aktiviteten er over, siden elevene vet nøyaktig når de skal vende tilbake til arbeidet. (Dette har vi i vår digitale Brain breaks-bank). 

  • Eksempel: Sett klokken på 5 minutter når pausen begynner. Når tiden er ute må elevene returnere til arbeidet. Når elevene har lært seg dette, blir overgangen fra pause til undervisning mer smidig. 

5. Forventningsstyring: Respekt for regler og struktur

Det bør det være forventninger om at elevene respekterer regler og følger aktiviteten. Dette innebærer at de gjør det de skal og forblir fokusert på aktiviteten. Gi ros og anerkjennelse til de som følger reglene.

  • Eksempel: Tiden er ute. Det forventes at alle returnerer til plassene sine, og fortsetter med læringsarbeidet.

Vi tilbyr både fysiske kort du kan ha i klasserommet, samt en digital funksjon der dere kan trekke aktiviteter. Se nettbutikk

Fordelene ved en systematisk tilnærming

Ved å gjennomføre Brain Breaks på en strukturert måte, skaper du et trygt og forutsigbart læringsmiljø. Elevene lærer å forstå at pausene er en del av skoledagen som hjelper dem å lære bedre. Når elevene vet hva de kan forvente, reduseres potensialet for uro, og de blir mer mottakelige for læring etter hver pause.

Denne tilnærmingen sikrer også at Brain Breaks ikke blir en distraksjon, men et verdifullt verktøy som bidrar til å forbedre elevenes oppmerksomhet, engasjement og trivsel i klasserommet. Ved å ha klare rutiner og forventninger kan både lærere og elever få mest mulig ut av disse korte, men kraftfulle, pausene.

  • Økt læringsutbytte på grunn av økt konsentrasjon
  • Klassemiljøskapende
  • Bedrer relasjoner mellom elever
  • Stimulerer sosial kompetanse
  • Et morsomt og motiverende avbrekk 

Hva synes elever om "Brain breaks"?

- Skolen blir ikke så kjedelig.

- Artig og gøy.

- Vi våkner mer når vi har aktivitetspauser.

- Det er morsomt å ha en gang i blant.

- Gøy, artig fordi vi blir rastløse av og til, og det er bra for kroppen. Jeg liker det.

- Det er ganske morsomt, for da kan man ta pause fra alt annet og bare være glad og ikke tenke så mye på det vi praktisk driver med.

- Det er bra å ha aktivitet slik at det ikke blir så tungt å begynne med fag etterpå.

- Jeg synes det er veldig artig og jeg kan godt ha det flere ganger.

- Av og til, men ikke for mye.

- Jeg synes det er bra med pause i undervisningen, fordi vi får en pause fra læringen og får ha det litt gøy. Det er supert.

- Jeg synes det er gøy, morsomt, man blir mer aktiv og får lyst til å gjøre det flere ganger.

- Det er bra for helsen, vi blir sterkere, vi får bedre humør og vi får energi.

REFERANSER

Bølstad (2018) - «Brain Breaks» i klasserommet: En empirisk undersøkelse av læringsstøttendeaktiviteter

Legg igjen en kommentar